Suppen, welke 10 spieren gebruik je?
Suppen, welke 10 spieren gebruik je?

Inmiddels weten we het allemaal wel, met suppen gebruik je heel veel spieren. Maar welke spieren gebruik je nou eigenlijk precies? In deze blog leg ik het je uit. Dan begrijp je meteen waarom het suppen, of ook wel stand up peddelen, zo populair is geworden.

Spierpijn na het suppen?

Nou dat kan kloppen dus. Hieronder een klein, of stiekem dus best een grote lijst, van welke spieren je allemaal gebruikt. 

  • benen
  • billen
  • onderarmen
  • bovenarmen
  • schouders
  • buik
  • rug 
  • je lach spieren

Dit is natuurlijk nog hartstikke algemeen allemaal. Laten we er even wat dieper induiken.

De Nes Vreeland Sunny Side Sup

Je gebruikt dus wel 10 verschillende soorten spieren. 

Waar ben je het meeste mee bezig tijdens suppen? Juist, peddelen. Dit zijn dus ook de spieren die je het meeste gebruikt. Het is dus een goede work-out voor je schouders en armen. De beweging van het peddelen zorgt voor meer flexibiliteit in je schouders. Echter is het belangrijk op te passen, als je het niet gewend bent om deze beweging te maken kan het ook gaan irriteren. Luister dus goed naar je lichaam en verminder de intensiteit van je peddel slagen als je klachten voelt. 

En je armen dan?

Precies die gebruik je ook, je triceps en je biceps. Ondanks dat je door stand up peddle boarden geen enorme spierballen zal kweken merk je wel degelijk dat je spierkracht groeit. Ook hierbij blijft techniek belangrijk. Je merkt vaak dat personen met gespierdere armen snel de verkeerde techniek gaan gebruiken omdat ze teveel op hun armkracht vertrouwen. Suppen werkt juist veel vanuit je core en benen.

Abs, hamstrings en quads tijdens suppen

Je hamstring, ook wel je achterdijbeen spier, die loopt vanaf je zitbeen naar je onderbeen. Je hamstrings worden vergezeld door je quads. Deze lopen op de voorzijde van je dijbeen. Deze spieren helpen je bij tal van bewegingen en activiteiten. Zoals je balans houden op het sup board, je been strekken en buigen en de stabiliteit van je knie. Je kan wel voorstellen dat het erg goed is om deze spieren sterk en gezond te houden. Vooral voor mensen met knieklachten kan dit veel verlichting geven. 

Je abs, oftewel je buikspieren krijgen ook al geen rust als je een rondje gaat suppen. Wanneer je peddelt gebruik je de buikspieren om vooruit te komen. Hoe je dat precies doet kan je zien in deze video.

Zijn dat alle spieren die je gebruikt tijdens het suppen?

Nee, je gebruikt er nog veel meer. Denk aan je rug spieren die ervoor zorgen dat je recht op blijft staan of je vinder en hand spieren die je peddel vast houden. Ook je kuitspieren span je aan en zelf in je tenen gebruik je, je spieren. 

De rugspieren

Nog even over je rug spieren. Het zijn natuurlijk je benen die er voor zorgen dat je blijft staan. Echter het is je rug die ervoor zorgt dat je rechtop blijft staan. Dat is natuurlijk best belangrijk, vooral als je op de SUP staat en je evenwicht probeert te bewaren. Vooral je romboide, of ook wel de ruitvormige rugspieren, zijn hier aan het werk. Deze bovenrugspieren lopen langs je schouderbladen en zij. Ze verbinden zich met je wervelkolom. Terwijl jij staat te balanceren train je dus deze spieren.

Suppen klinkt als een hele intensieve workout.

Dat valt wel mee. Natuurlijk kan je het zo gek maken als je zelf wilt en als je 30 min op volle kracht gaat peddelen dan werk je niet alleen goed aan je conditie maar heb je ook zeker een intensieve workout. Dit hoeft echter niet. Stand up paddle boarden is een lage intensiteit, full body workout. Zelfs zonder ervaring kan je ermee beginnen en zo langzaam je spierkracht opbouwen op je eigen niveau. Je kan het perfect doen met de hele familie. Is staan lastig? Dan kan je ook op je knieën gaan zitten. Wil je stiekem helemaal geen workout? Dan is het sup board ideaal om lekker op te gaan liggen en genieten op het water :). Enthousiast geworden? Klik hier om een SUP te huren bij Sunny Side Sup.

Tube SUP Sunny SIde Sup

Nigtevechtseweg 118, 3633xx Vreeland

Copyright © 2020 powered by Crocoblock, Inc. All rights reserved
Maak een afspraak
Kies je reservering
Kies dag en tijd
Bevestiging
Price:€
comments